کارفرما و پیمانکار

کارفرما و پیمانکار، ستون های ساخت پروژه

کارفرما و پیمانکار

کارفرما به فردی حقوقی و یا حقیقی می گویندکه اجرای پروژه کاری را طی قراردادی به پیمانکار واگذار می کند و پیمانکار که مجری پروژه است از طرف کارفرما مسولیت ساخت عملیات را به عهده می گیرد و مشغول به فعالیت می شود.

باید خاطر نشان کرد که بخش پرداختی حقوق و بیمه کارگران نیز توسط پیمانکار انجام می گردد لذا او موظف است پروژه را در تاریخ تعیین شده به کارفرما تحویل دهد.

شرایط عمومی پیمان، چگونه است؟

در تعریف شرایط عمومی پیمان باید به این نکته توجه داشت که قرارداد ما بین کارفرما و پیمانکار در بستر شرایط عمومی منعقد می گردد لذا در شرح این پیمان، کلیه گزینه های مهمی که در یک قرارداد کاری برای ساخت و تکمیل یک پروژه لازم می باشد لحاظ شده است.

کارفرما و پیمانکار

در این میان  شرایط خصوصی که زیرمجموعه شرایط عمومی است در جهت کامل شدن ماهیت و وضعیت این شرایط تنظیم می گردد.

در ادامه این مبحث به بعضی از گزینه های این شرایط اشاره خواهیم کرد.

  • برنامه تعیین زمان کاری که زمانبندی تمامی کارها در اجرای پروژه قید شده است
  • کارفرما
  • پیمانکار
  • مدیرطرح که در خصوص شرح وظایف باید خاطر نشان کرد که مدیر طرح شخصی حقوقی است که از طرف کارفرما به پیمانکار معرفی می شود که مدیریت اجرای عملیات را طبق وظایف ارائه دهد.
  • مهندس مشاور و ناظر
  • رییس کارگاه
  • مصالح و تجهیزات
  • ماشین آلات

و سایر ماده هایی که جز شرایط عمومی پیمان به شمار می روند لذا اقدامات آنها در جهت آغاز و پیشبرد پروژه مثمر ثمر می باشند.

نحوه بررسی اختلاف کارفرما و پیمانکار، از کجا آغاز می شود؟

کارفرما و پیمانکار

رسیدگی به اختلافات مابین کارفرما و پیمانکار از مهم ترین موضوعات در عقد قرارداد می باشد لذا با توجه به شرایط عمومی پیمان که نوعی قرارداد ادامه دار و طولانی مدت است می تواند یکی از دلایل بروز اختلاف بین کارفرما و پیمانکار شود.

شایان ذکر است که اگر این اختلافات بیشتر شود و رسیدگی لازم اعمال نگردد ادامه همکاری صورت نمی گیرد.

گاهی منشا اختلافات از به تعویق افتادن دستمزد است و گاهی با تاخیرانداختن پایان کار پروژه مشکلاتی به وجود می آید. لذا راه حلی که برای این اختلافات مفید است به شرح ذیل می باشد.

موقع بروز اختلافات هر کدام طرفین می توانند درخواستی در خصوص رفع موضوع اختلاف به داوری بند ج ارجاع دهند چرا که این داوری طبق روش های بند 1و 2 رسیدگی به اختلافات انجام می گیرد.

در مباحث اختلافاتی که شامل  بند 1 نمی باشند رسیدگی به آنها توسط کارشناس و یا هیات کارشناسی طبق اصول پیمان انجام می شود.

هنگامی که اختلاف بین کارفرما و پیمانکار در خصوص اجرا و یا تفسیر مفاد شرایط قرارداد ایجاد شود برای رسیدگی و حل این اختلاف موضوع را به رییس سازمان برنامه و بودجه جهت اجرای داوری می سپارند.

داوری در اختلاف کارفرما و پیمانکار، نقطه سر خط مشکلات

اختلاف کارفرما و پیمانکار قرارداد

در پایان این پژوهش به مبحث داوری در اختلاف کارفرما و پیمانکار می پردازیم:

در مواقعی که اختلافات به داوری ارجاع داده می شوند یعنی مشکل به صورت مسالمت آمیزی حل حل و فصل می شود. در خصوص داوری در اختلاف کارفرما و پیمانکار طبق ماده 53 شرایط عمومی پیمان که هنگام عقد قرارداد با در نظر گرفتن شرایطی که موجب بروز اختلافات می شود و ارائه روش های حل آن تعیین می گردد.

 از این حیث داور باید کاملا در انجام این امور با تجربه و متخصص باشد تا بتواند با صرف کمتری از وقت و هزینه به اختلافات رسیدگی کند لذا پیشنهاد می شود طرفین پیمان برای رسیدگی به اختلافات و ادامه کار، از ماده 53 تبعیت کنند تا در اسرع وقت مسایل حل شود و در صورت تمایل می توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند.

اختلاف کارفرما و پیمانکار قرارداد ناشی از چیست؟

اختلاف کارفرما و پیمانکار قرارداد

در جامعه امروز به دلیل رشد مشاغل و حرفه های متعددی که در زمینه های گوناگون فعالیت می کنند اختلاف بین کارفرما و پیمانکار قرارداد نیز در روند کار پیش می آید که بررسی این اختلافات در بخش اقتصادی به عهده کارشناس رسمی دادگستری می باشد.

در ادامه بحث اختلاف کارفرما و پیمانکار باید به نوع قرارداد اشاره کرد، به این صورت که قرارداد بین ما بین این دو نهاد به دو دسته قرارداد خارجی و داخلی تقسیم می گردد. یعنی اگر یک طرف قرارداد شرکت خارجی و یا افراد حقیقی تابع سایر کشورها باشند قرارداد بین المللی تلقی می شود لذا برای حل این اختلاف باید اصول قراردادهای خارجی رعایت شود.

بند هایی مهم از قراردادهای دولتی کارفرما و پیمانکار

در قراردادهای دولتی همانگونه که از عنوان آن مشخص است یک طرف قرارداد به دولت و بخش دولتی مربوط می شود در نتیجه در این قرارداد کارفرما دولت می باشد که برای انجام عملیات های مختلف در زمینه های گوناگون مانند: راه سازی، ساختمان و… با پیمانکار قراردادی منعقد می کند سپس پیمانکار با انتخاب کارگران  به مراحل ساخت و ساز می پردازد.

از این حیث برای ارزیابی این مبحث نکاتی در خصوص قراردادهای دولتی کارفرما و پیمانکار مطرح خواهیم کرد.

  • نکته مورد توجه و اساسی که باید به آن پرداخت این است که قرارداد دولتی نوعی قرارداد الحاقی محسوب می گردد. در تکمیل این موضوع باید اشاره کرد که چون کارفرما دولت و یا سازمان های وابسته به دولت می باشند پیمانکار نمی تواند در قرارداد تغییراتی ایجاد کند.
  • در این گونه از قرارداد چون پای دولت و امور دولتی در میان است، پروژه های بسیاری نسبت به بخش خصوصی می توان برای پیمانکار در نظر گرفته شود که در شرایط مالی تاثیر گذار می باشد.
  • و… که ذکر مابقی مفاد قرارداد از حوصله این بحث خارج است.

ماده 48، ختم کلام قرارداد

ماده 48 که به خاتمه قرارداد می پردازد زمانی انجام می شود که کارفرما قبل از آنکه تاریخ قرارداد به اتمام برسد بنا به دلایلی تصمیم به قطع همکاری کند و لذا اگر در این جریان از پیمانکار خطای سر نزده باشد، کارفرما طی نامه ای به پیمانکار ابلاغ می کند.

 محتوای نامه شامل این است که پیمانکار باید کارگاه عملیاتی را طی 15 روز به کارفرما تحویل دهد و لذا از پیمانکار می خواهد که در این مدت تعیین شده او موظف است به اموری که در پروژه خطرآفرین و زیان رسان می باشد بپردازد و ساماندهی کند.

ماده 46، ماده ای برای پیمانکار

در پایان نگاهی اجمالی به مفاد ماده 46 شرایط عمومی پیمان می اندازیم، مفاد این ماده که به صورت کلی به شرایط و ماهیت شرکت های پیمانکاری ربط دارد مواردی در خصوص فسخ قرارداد را شامل می شود.

در طی قرارداد مابین کارفرما و پیمانکار اگر کارفرما  طبق ماده 46 قرارداد را ملغی کند و ادله خود را جهت لغو قرارداد با ذکر مستندات در قالب نامه ای به پیمانکار ارسال نماید و در نتیجه می تواند پیمان با این شرکت را فسخ کند.

در نهایت پیمانکار از زمانی که نامه را تحویل گرفته است تا 10 روز پس از آن مهلت دارد که از شرایط خود دفاع کند و عدم انطباق دلایل ذکر شده کارفرما را به اثبات برساند و دلایلش را به کارفرما ارائه دهد.

لذا اگر طی این مدت پاسخی از سمت پیمانکار ارائه نشود و یا اینکه ادله را مردود بداند کارفرما می تواند طبق ماده 46 فسخ قرارداد را اعلام و بدون نیاز به مراحل قضایی مفاد ماده 46 را اعمال کند. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین