قیمت گذاری ملک تجاری

هر باب مغازه چند؟

قیمت گذاری ملک تجاری نیز همچون ارزیابی املاک مسکونی، با رعایت چارچوب های اصلی این حوزه انجام می گیرد.

در این راستا می توان از ارزیابی کارشناسان دادگستری بهره برد تا به تعیین قیمت مناسب و مورد نظر رسید.گاهی هدف متقاضی برای ارزیابی و قیمت گذاری مغازه خود، آگاه شدن از داراییش است که در جهت ضمانت وامهای بانکی، سازمان های دولتی و در امور مهاجرت مورد استفاده قرار می دهد.

قیمت گذاری ملک تجاری

سود و زیان ملک تجاری

در ارزیابی املاک دیگر اولویت ها متفاوت بوده اما در مورد قیمت گذاری ملک تجاری، چون موضوع راکدی نمی باشد و بحث درآمدزایی در آن مطرح است پس سودآوری ملک بسیار مهم و قابل توجه می باشد.

لذا در این رابطه نکات ارزیابی متفاوت تر می شود.

به این گونه که داشتن سند مالکیت امتیاز ویژه ای را به خود اختصاص می دهد.

در نحوه قیمت گذاری ساختمان تجاری گستره و متراژ زمین ملک نیز حائز اهمیت می باشد.

به طور مثال، مغازه مورد نظر، آیا در محوطه بازار قراردارد؟ و یا اینکه این ملک از نظر جغرافیایی در محله مناسب و خوب شهر است؟

کارشناس قیمت گذار، در این مبحث شکل آیتم های ارزیابی اش فرق می کند.که در تعیین قیمت ملک تجاری دقت نظرو موشکافی بیشتری به خرج می دهد. همچون، میزان رفت و آمد عابران درمحل قرارداشتن ساختمان تجاری به چه نحوی می باشد؟

کارشناسی قیمت گذاری زمین

مشتری، برگ برنده، ملک تجاری

آیا مشتری برای بازدید به مغازههای آن منطقه و ملک مورد نظر می رود؟ و ملک در جای شلوغ بازار قراردارد؟

از امتیازات دیگری که یک ملک تجاری باید  دارا باشد، عبارت است از:

  • خوش ساخت بودن
  • طراحی داخلی
  • بلند بودن سقف
  • چند نبش بودن ملک

تغییر کاربری دادن ملک تجاری از مهمترین گزینه ها می باشد چرا که یک ساختمان تجاری باید پتانسیل کسب و کارهای مختلف را دارا باشد.

تمامی المان های مغازه باید طوری طراحی شده باشد که اکثر مشاغل بتوانند در آن محیط کسب درآمد کنند.

در نحوه قیمت گذاری ملک تجاری، به جز مسائل زیرساختی، مباحث اساسی مطرح می شود از جمله، ملکی که واقع در ساختمان تجاری می باشد از چه امکانات و خدماتی برخوردار است؟

مانند:

نورگیری، سرویس بهداشتی، آسانسور، استخر، پارکینگ، سیستم های گرما و سرمایشی و…که داشتن این امکانات در افزایش قیمت ملک تجاری مثمر ثمر است.در ملک تجاری هزینه هایی همچون ، عوارض صدور پروانه کسب، عوارض آتش نشانی و در صورت داشتن بالکن در ملک، عوارض جلوآمدگی آن نیز باید پرداخت شود.

در املاک چند بر، پرداخت عوارض باید براساس بیشترین قیمت محله ای و خیابانیکه ملک در آن قرار گرفته بررسی شود. محاسبه ملکی که اطراف میدان می باشد پرداخت عوارض و شهرداری آن، مبنی بر بالاترین نرخ جایگاه منطقه و خیابانی که از میدان جدا شده  صورت می گیرد.

قیمت گذاری املاک تجاری

در این راستا باید به قانون شرایط عدم پرداخت عوارض شهرداری در نحوه قیمت گذاری ملک تجاری که در ساختمان های فرسوده بنا شده اند اشاره کرد، به این املاک تا سه سال هزینه عوارض شهرداری تعلق نمی گیرد و این نکته در کارشناسی  قیمت گذاری ملک تجاری دارای اهمیت است.

سرقفلی، حق مسلم مالک

برخی افراد با قیمت گذاری ملک تجاری خود، آن را اجاره می دهند که در این موضوع باید بحث حق سرقفلی را شرح داد.

هنگامی که مالک مغازه یا ملک تجاری سالها با کسب و کار خود در آن ملک، مشتریان ثابت و دائمی را گرد آورده و زمان اجاره به فرد دیگر، قانون و شرع به او اجازه می دهد که علاوه بر مبلغ تعیین شده اجاره،مبلغ سرقفلی نیز از مستاجر دریافت کند.

*******************************************************

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین