ارزیابی کارخانجات

ارزیابی کارخانجات، حساب کتابی دقیق

ارزیابی کارخانجات

ارزیابی کارخانجات نسبت به مبحث قیمت گذاری املاک از شرایط کارشناسی متفاوتی برخوردار است چرا که پارامترهای بررسی کارخانه شامل نکات و عوامل بسیاری همچون تجهیزات، ماشین آلات صنعتی و… می باشد.

چرا باید کارخانه را ارزیابی کنیم؟

در بعضی مواقع ارزیابی املاک و دارایی در جهت تضمین استفاده می شود به این صورت که ابتدا ملک توسط کارشناس پس از بازدید و تعیین بها، به عنوان وثیقه برای رهن ارائه می گردد.

هنگامی که افراد حقیقی و حقوقی قصد مشارکت در سهام کارخانه را دارند باید با روش ارزیابی کارخانجات به نرخ واقعی آن دست پیدا کرد.

یکی دیگر از دلایل ارزیابی کارخانه، تعیین سهم الارث وراث است که برای به دست آمدن ارزش واقعی کارخانه، کارشناس می تواند با ارزیابی درست و دقیق بهای این واحد صنعتی را تعیین کند و لذا افراد ذی نفع ارث را طبق قانون تقسیم کنند.

بهای عرصه واعیان کلید اصلی ارزیابی  

ارزیابی کارخانجات

 از مراحل ارزیابی کارخانجات، می توان به مشخص شدن ارزش زمین و ملک کارخانه اشاره کرد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

دولت مالک اول زمین های شهرک صنعتی بوده است که به این واحدها واگذر شده است که در برخی این از اراضی به صورت ثبت سند مالکیت در قالب دفترچه واگذرای زمین معادل سازی شده است که به مالک کارخانه تعلق می گیرد.

در بررسی این موضوع باید خاطر نشان کرد که زمین هایی که در برخی از واحدهای صنعتی هنوز تعیین تکلیف نشده اند نرخ عرصه آنها با قیمت زمینی که کارخانه در آن فعالیت می کند فرق زیادی ندارد. احداث کارخانجات و یا شهرک های صنعتی به دلیل وجود آلایندها در حواشی شهرها انجام می گیرد و لذا به خاطر استفاده از ماشین آلات صنعتی و تجهیزات برای خطوط تولید،کارخانه مساحت و زمین وسیعی را می طلبد که این مساحت در نواحی اطراف شهر فراهم می باشد.

بنابراین کارشناس هنگام ارزیابی کارخانه در اولین گام متراژ را بررسی می کند لذا در این گزینه  کارشناس کاربری کارخانه را مد نظر قرار می دهد و سپس با توجه به تولیدات و خدمات آن واحد صنعتی ارزیابی را در این زمینه انجام می دهد.

در ادامه مبحث ارزیابی کارخانجات، موضوع  قیمت گذاری ارزش اعیانی کارخانه مطرح می گردد که به هزینه های احداث بنا اشاره دارد لذا در این بخش عوامل بسیاری مانند، مصالح برای ساخت واحد صنعتی، سوله ها، پوشش سقف و نوع آن، روشنایی و سیستم نودهی کارخانه و… دخیل می باشند.

بنابراین هنگام قیمت گذاری، کارشناس کلیه موارد ذکر شده را مد نظر قرار می دهد و بهای هر متر مربع از کارخانه یا همان اعیان را تعیین می کند.

ارزیابی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی

ارزیابی کارخانجات

در پایان این پژوهش به مبحث قیمت گذاری ماشین آلات و تجهیرات صنعتی که از دیگر پارامترهای تاثیر گذاردر موضوع ارزیابی کارخانجات به شمار می رود می پردازیم لذا با بررسی این مورد نرخ واحد صنعتی در این زمینه افزایش و یا کاهش می یابد.

شایان ذکر است که تاریخ آغاز فعالیت ماشین آلات در شهرکهای صنعتی نماینگر بقای عمر مفید تجهیزات می باشد بنابراین نتیجه می توان گرفت که ماشین آلات کهنه نیستند و سالهای بیشتری در خطوط تولید قابل استفاده می باشند.

مشخصات کامل تجهیزات صنعتی مانند، سال تولید و نام شرکت سازنده آنها نیز در ارزیابی مد نظر کارشناس رسمی دادگستری قرار می گیرد.

بررسی و بازدید از ماشین آلات در واحدهای صنعتی جهت رسیدگی به فعالیت آنها در تولیدات و کنترل سایر خطوط برای تشخیص دستگاههای غیر فعال لازم و ضروری است در این خصوص کارشناس باید درجه یک بودن تجهیزات صنعتی و یا دست دوم بودن آنها را مورد ارزیابی قرار دهد در نهایت تمامی این موارد در مشخص نمودن بهای کارخانه ارتباط مستقیمی دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین