ارزیابی سهام شرکت ها

پادکست ارزیابی سهام شرکت ها را گوش دهید

برای ارتباط با کارشناسان ما کلیک کنید

نحوه ارزیابی سهام شرکتها

برای درک بهتر نحوه ارزیابی سهام شرکت ها میباست در ابتدا راجع به سهام شرکتها اطلاعاتی را بدانیم. شرکتها دارای سهامی هستند که به افراد واگذار میشود هر سهم نشان دهنده مالکیتی است که به اندازه همان سهم ارزشمند میشود. دارندگان سهام به قدر سهامی که دارند در مالکیت شرکت سهیم هستند. به طور مثال اگر شرکتی 20 سهم دارد و هر فرد دارای 2 سهم از این شرکت است پس هر فرد به اندازه همان 2 سهم مالک شرکت محسوب میشود پس دارای حق و حقوقی است که به موجب آن میتواند از منافع آن شرکت بهره مند شود و به همان میزان در سود و ضرر نیز سهیم باشد.

انواع سهام

سهام انواع مختلفی دارند که در نحوه ارزیابی سهام شرکتها مورد بررسی قرار میگیرد و میتواند ارزش سهام را بالا و یا پایین آورد. سهام داران اصلی یک شرکت کسانی هستند که یا بیشترین سهام را دارند و یا با داشتن نسبتی از سهام می توانند عضو هیئت مدیره باشند و نظرات خود را اعمال کنند. انواع سهام و نحوه ارزیابی سهام شرکتها در ارزیابی دارایی ها مقوله ایست بسیار مهم و متقاضیان می توانند با مشورت با کارشناسان رسمی مرتبط با این حوزه ارزش واقعی سهام شرکت خود را دریابند.

روش های متداول ارزیابی سهام شرکت ها:

  • ارزیابی سهام شرکت ها براساس دارایی ها
  • ارزیابی سهام شرکت ها براساس سودآوری
  • ارزیابی سهام شرکت ها براساس بازار سهام
  • ارزیابی سهام شرکت ها براساس معیارهای مقایسه ای

برای آنکه بخواهیم نحوه ارزیابی سهام شرکتها را دریابیم و ارزشگذاری داراییهای خود را به شکل مکتوب و یا شفاهی دریافت کنیم باید از کارشناسان رسمی دادگستری مشاوره بگیریم.

نحوه ارزیابی دارایی های شرکتها

نحوه ارزیابی سهام شرکتها بر اساس دارایی ها به چند روش ارائه می شود مانند: ارزش اسمی سهام که یا با نام است و یا بی نام. سهام با نام به سهمی گفته می شود که نام صاحب سهم در ورقه ذکر شده است و یا در دفتر سهام شرکت ثبت شده باشد و مشخصات صاحب سهام مشخص و معلوم است و حسن آن این است که شرکت میداند سهامش در دست چه کسی است اما سهام بی نام، نام دارنده سهام ذکر نمیشود و انتقال سهام راحت تر است یعنی سهام به شکل وجه حامل بوده و د ارنده آن صاحب و مالک شناخته میشود. بعد از آن به ترتیب ارزش دفتری سهام، ارزش بازار سهام، ارزش جایگزینی، ارزش سهام بر مبنای خالص دارایی ها همچنین ارزش تصفیه ای ارزش گذاری میشود.

نحوه محاسبه سود آوری شرکتها

نحوه ارزیابی سهام شرکتها  بر اساس سودآوری با دو روش، ارزش ذاتی سهام و ارزشگذاری با محاسبه P/E انجام میشود. در ارزش ذاتی قیمت عوامل اصلی بر ارزش سهام در بازار محاسبه میشود یعنی قیمت واقعی دارایی و کسب و کار موجود در صورتهای مالی کتبی همچنین رشد و سوددهی آن شرکت مورد بررسی قرار میگیرد. پس میتوان گفت تعیین سوددهی شرکت در آینده تأثیر مستقیم بر ارزش سهام شرکت دارد، جریانات نقدی آینده سهام شرکت در محاسبه ذاتی سهام نقش کاملی را ایفا میکند.

ارزیابی سهام شرکت ها

نحوه ارزیابی سهام شرکتها براساس بازار سهام

بازار سهام چه نقشی در نحوه ارزیابی سهام شرکتها دارد؟ این سوال بسیار حائذ اهمیت است زیرا مکانیزم عرضه و تقاضا مطرح است به طور کلی به قیمتی که از سیستم عرضه و تقاضا در بازار ایجاد میشود ارزش بازار سهام می گویند. یعنی به نسبت بیشتر شدن تقاضا ارزش سهام نیز بالا میرود بنابراین رابطه ای مستقیم دارد.

معیارهای مقایسه ای

زمانی که در نحوه ارزیابی سهام شرکتها بررسی و ارزشگذاری با روش های بالا  امکان پذیر نبود از معیار مقایسه ای استفاده میشود. یعنی از ضرایب قیمتی و بنگاهی در بازار ارزشگذاری انجام میشود. به طور کلی معیار مقایسه ای اینگونه است که سرمایه گذاران ارزش یک سهم را بر اساس سود خالص و جریانات نقدی آن انداره گیری میکنند. ارزش بازار کل بنگاه بر اساس سود عملیاتی، نقدینگی و صورتهای مالی سنجیده میشود. در ابتدا شرکتهای مشابه مورد بررسی قرار میگیرد و بعد از آن ضرایب مورد نظر هرکدام محاسبه شده و میانگین گرفته میشود.

بطورکلی، موضوع ارزیابی سهام شرکتها و نحوه اجرای آن را ما توسط تیم کارشناسان رسمی دادگستری و با مدیریت سرتیم این گروه، کارشناس رسمی دادگستری رشته حسابرسی به انجام می رسانیم، هریک از دارایی های مشهود و نامشهود و منقول و غیرمنقول شرکت توسط کارشناس رسمی دادگستری در رشته مربوطه ارزیابی می گردد و این موارد باتوجه به سودآوری و نتایج مندرج در صورتهای مالی سنوات گذشته شرکت ضمن بررسی و با استفاده از الگوههای استاندارد ارزشگذاری توسط سرتیم این مجموعه جمع بندی و اعلام می گردد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین