کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، متخصصی عادل

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری به فرد متخصصی می گویند که در حوزه کاری خود می تواند به صورت رسمی و قانونی در دادگستری اظهار نظر کند که از طرف قاضی برای ارزیابی مباحث مورد نظر انتخاب می شود و در نتیجه پس از رسیدگی به پرونده، قاضی با توجه به مطالب ارائه شده توسط کارشناس رسمی، رای خود را صادر می کند.

باید خاطر نشان کرد که کارشناس رسمی دادگستری به عنوان یک شغل تلقی نمی شود بلکه این تخصص به همراه  شان و منزلتی است که به واسطه آن جایگاهی در دادگستری دارد و لذا زمانی که نیاز به علم و تخصص آنها باشد از نظرات کارشناسان برای صدور احکام استفاده می شود.

باید ها و نبایدهای وظایف کارشناس رسمی دادگستری

اولین و مهمترین وظیفه ای که بر عهده کارشناس رسمی دادگستری قرار دارد، امانت دار بودن او می باشد چرا که یک متخصص رسمی باید در نگهداری اسرار کاری کوشا باشد لذا درغیر این صورت با مشاهده  تخلفاتی از جانب او، مطابق قانون با کارشناس رسمی دادگستری برخورد می شود.

کارشناس رسمی دادگستری

دومین گزینه جز خط قرمزهای قانون و دادگستری محسوب می گردد به این معنی که فرد کارشناس اگر به جز مبلغ پولی که از طرف دادگستری مشخص شده است از افراد ذی نفع وجه نقدی و یا مالی دریافت کند متخلف به شمار می آید و مجازات می گردد.

گزینه سوم از وظایف کارشناس رسمی دادگستری رعایت کردن ادب و نزاکت در ارائه گزارش های خود می باشد.

مورد بعدی اشاره دارد به اینکه، کارشناس موظف است هنگامی که مقام دارای صلاحیت و شایسته ای را تعیین می کند باید در جلسه دادرسی و یا در مکان معین حضور داشته باشد به جز مواردی که او برای غیبتش دلیل موجهی داشته باشد.

رشته های که در دادگستری نیاز به کارشناس رسمی دارند

رشته هایی که می توانند در زمینه کارشناسی رسمی در حوزه دادگستری فعالیت کنند عبارتند از:

 منابع آب و معادن، ارزیابی اموال منقول، خدمات اداری و عمومی، کشاورزی و منابع طبیعی، نقشه برداری و راه و ساختمان، امور پزشکی و غذایی،صنعت، هنر، امور مالی

شایان ذکر است که افراد متقاضی با توجه به رشته  تحصیلی خود، برای انتخاب شدن در حوزه  دادگستری باید در آزمون کارشناس رسمی دادگستری شرکت کنند و پس از کسب رتبه قبولی به صورت رسمی فعالیت کاری خود را آغاز کنند.

قوانین کارشناس رسمی دادگستری چگونه است؟

کارشناس رسمی دادگستری

  • در مراکزی که وزارت دادگستری اعلام کند و در هر زمان، برای رسیدگی به پرونده ای نظر کارشناس مورد نیاز است باید از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده شود.
  • کارشناسانی که یک مرتبه سوگند یاد کرده اند برای تجدید پروانه در سالهای آتی از تکرار سوگند معاف می شوند.
  • کارشناس رسمی باید وظایفی که بر عهده او قرار دارد به بهترین نحو و در کمترین زمان ارائه دهد و هرگز نظرات خود را در ارزیابی موضوعات به تعویق نیاندازد.
  • هنگامی که کارشناس رسمی دادگستری در عقاید خود اشتباهی مرتکب شده که به صورت مسامحه به عمل آمده باشد متخلف به سه ماه تا دو سال محرومیت در کارشناسی محکوم می گردد و این محکومیت نظامی مانع از تعقیب حقوقی نخواهد بود.
  • کارشناس باید برای بایگانی نامه هایی که در خصوص کارشناسی در دست دارد دفتر مناسبی داشته باشد.

و سایر مواردی که در قالب، ماده در قانون بیست و سوم بهمن ماه سال 1317 برای کارشناسان رسمی دادگستری وضع شده است حائز اهمیت می باشد.

آیا کارشناس رسمی، از دادگستری حقوق دریافت می کند؟

در کلام آخر این پژوهش به مقوله تعرفه دستمزد کارشناس رسمی دادگستری می پردازیم.

همانگونه که در این مقاله اشاره شد، کارشناسی رسمی دادگستری یک شغل به حساب نمی آید بلکه حرفه ای است که با کسب تخصص و تجارب می تواند راه گشا امور باشد و لذا در بخش درآمد این افراد باید خاطر نشان کرد که با توجه به زمانی که کارشناس برای بررسی پرونده صرف می کند و تلاش هایی که در این راستا انجام می دهد دستمزد او را طبق آیین نامه قانونی که به آن تعرفه می گویند می پردازند.

به این صورت که قاضی زمانی که پرونده را جهت ارزیابی به کارشناس رسمی ارجاع می دهد دستمزد او را نیز معین می کند و کارشناس نیز پس از اتمام بررسی و ارائه نظر و نتیجه کاری، حق الزحمه خود را دریافت می کند.

در خصوص دستمزد کارشناس دادگستری ارائه این مطلب ضروری است که حق الزحمه او جز هزینه های دادرسی قرار دارد که طرفین دعوا موظفند پرداخت کنند و لذا این مبلغ فقط توسط بازپرس مشخص و اعلام می گردد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین