محاسبه رهن و اجاره بها

محاسبه رهن و اجاره بها، به روشی آسان

محاسبه رهن و اجاره بها

محاسبه رهن و اجاره بها یک موضوع توافقی بین مالک و مستاجر است به این صورت که گاهی مالک می خواهد ساختمان خود را با شرایط رهن کامل اجاره بدهد و گاهی با دریافت رهن و اجاره قرارداد ببندد.

در این بخش به شرح این موضوع می پردازیم:

برای بدست آوردن بهای رهن کامل ملک فرمولی وجود دارد به این صورت که باید نرخ هر متر مربع در مساحت بنا ضرب شود و با در نظر داشتن عمر ساختمان قیمت به دست آمده از کل را بر 4 یا 6 تقسیم کرد. همچنین اگر مستاجر بخواهد مبلغی از رهن را به اجاره تبدیل کند لازم است که بها رهن را بر 1 میلیون تومان تقسیم کند و باقیمانده را در 30 هزار تومان ضرب نماید.

روش های محاسبه رهن و اجاره بها به طور کلی ارائه شد لذا نکاتی در تغییر این مبالغ دخیل هستند مانند، سود بانکی که ارتباط مستقیمی با تعیین این نرخ دارد چرا که اگر مبلغ سود بانکی اضافه گردد صاحب خانه با توجه به افزایش بها در بانک می تواند نرخ رهن و اجاره را تغییر دهد.

گزینه بعدی به منطقه ملک و شرایط آن خانه بستگی دارد اگر ساختمان در منطقه خوب شهر ساخته شده باشد پول رهن و اجاره نیز افزایش می یابد همچنین آیتم های رفاهی ملک به نسبت بیشتر باشد در بالا رفتن بها موثر واقع می گردد.

 مالک و مستاجر در یک نگاه

محاسبه رهن و اجاره بها

مستاجر یا اجاره نشین به فرد یا افرادی می گویند که ملکی را از مالک اجاره می کنند و کرایه آن را طبق قرارداد پرداخت می نمایند. مالک شخص یا اشخاصی هستند که صاحب ملک، زمین و… می باشند و با توجه با اختیاراتی که در خصوص ملک و دارایی خود دارند می توانند طی قراردادی آن را به اجاره بدهند.

 اجاره و زیر و بم آن

با استناد به ماده 466 قانون مدنی در خصوص تعریف اجاره به زبان ساده باید خاطر نشان کرد که اجاره قراردادی است که به موجب آن مستاجر با قبول شرایط پیمان، ملک را از صاحب خانه برای زمانی مشخص با بهایی تعیین شده اجاره می کند. بنابراین این قرارداد می تواند در دفاتر اسناد رسمی به صورت قانونی منعقد گردد و یا در بنگاه های مشاور املاک به صورت عادی به ثبت برسد لذا نرخ اجاره با شرایط اقتصادی و تورم در کشور دستخوش تغییر می گردد.

تعریف رهن

محاسبه رهن و اجاره بها

معنی کلمه رهن به ثبات و دوام اطلاق می شود لذا در قانون اساسی از رهن به عنوان عقدی که به موجب آن مالی وثیقه دین قرار می گیرد ذکر شده است باید به این نکته توجه داشت، رهن از جمله قراردادهایی به شمار می رود که شارع مقدس آن را تایید کرده است .

خانه را رهن کنیم یا اجاره؟   

دو راهی که از گذشته ذهن افراد جامعه را درگیر خود کرده است آیا واقعا رهن مناسب است یا اجاره؟

در پایان این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

در بخش پرداخت رهن کامل به مالک شایان ذکر است که مستاجر یک پنجم مبلغ ساختمان را طی قراردادی در زمان مشخص به عنوان ودیعه به صاحب خانه می پردازد و پس از اتمام پیمان مالک مبلغ رهن را به مستاجر بر می گرداند.

اما در شرایط اجاره بها ملک، مستاجر با توجه به مفاد پیمان باید ماهیانه مبلغ تعیین شده را در ازای خانه به موجر پرداخت کند.

در برخی قراردادها پرداخت رهن و اجاره بها با هم تنظیم می شود که این مورد جز رایج ترین پیمان ها می باشد چرا که مستاجر با پرداخت رهن و ماهیانه مبلغی به موجر می تواند در زمانی معین از ملک استفاده کند.

برای جواب به سوال رهن بهتراست یا اجاره نمی توان به طور قطعی پاسخی را ارائه داد چرا که شرایط کاری هر فرد با دیگر افراد متفاوت می باشد به این صورت که اگر مستاجر شغلی داشته باشد که از حقوق ماهیانه کمی برخوردار است نمی تواند پرداخت مبلغ زیاد ماهیانه ملک را اجاره کند پیشنهاد می شود در این خصوص این اشخاص از رهن کامل استفاده کنند.

شرایط برعکس این موضوع نیز صادق است که افرادی در پرداخت رهن بالا ناتوان هستند پس در نتیجه هر کدام از گزینه های پرداخت بها به صورت جداگانه مناسب نمی باشند چرا که این دو پارامتر (رهن و اجاره) می توانند کامل کننده یکدیگر باشند و شرایط بهتری را برای مستاجر فراهم کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین