قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت، توافقی سودآور

قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت در تعریفی ساده، می توان گفت این قرارداد توافق نامه ای به شمار می رود که بین  دو طرف یعنی صاحب ملک یا زمین و سرمایه گذاری که به عنوان سازنده ملک است منعقد می گردد لذا در این قرارداد مالک، زمین یا ملک خود را جهت ساخت و ساز در اختیار سازنده می گذارد.

این توافق نامه در اجرای پروژه های سازمانی و تجاری و… نیز انجام می شود به این صورت که یک نهاد، طرح ساخت مجموعه ای را ارائه می دهد که برای اجرای آن زمین یا ملکی در نظر دارند لذا برای عملی کردن این ایده نیاز به سرمایه گذارانی می باشد تا بتوانند در راستای ساخت و ساز مثمر ثمر باشند.

عقد مشارکت با چه شرایطی انجام می شود؟

زمانی که طرفین، خواهان عقد قرارداد مشارکت در ساخت می باشند باید  شرایط لازم را داشته باشند چرا که این نکات جز ضروریات این مشارکت محسوب می شود در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

اولین و مهمترین شرط این است، فردی که در این قرارداد به عنوان مالک معرفی می گردد باید سند مالکیت را ارائه دهد و اگر او مالک اصلی نمی باشد موظف است که اجازه نامه رسمی از مالک همراه داشته باشد مبنی بر اینکه رضایت دارد ملک خود را در اختیار سازندگان قرار دهد.

قرارداد مشارکت در ساخت

دومین مورد از شرایط عقد قرارداد مشارکت در ساخت شامل این نکته است که طرفین قرارداد باید سهام و آورده خود را در قالب زمین، ملک و یا سرمایه ساخت کاملا تعیین و مشخص کنند.

 مشخص شدن زمانی که صرف ساخت و ساز می شود و پایان کار، از دیگر گزینه های موجود در قرارداد است و همچنین میزان سود و زیان این مشارکت باید کاملا در قرارداد تعیین گردد.

نحوه تهیه قرارداد مشارکت درساخت، به زبانی ساده

شایان ذکر است که با توجه به اهمیت قرارداد در مشارکت باید محتوای آن توسط کارشناس حقوقی و یا وکیل متخصص تنظیم شود لذا تعهدات و وظایف طرفین پس از بررسی با جزییات کامل و دقیق درج شود.

 در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید عناوینی همچون، موعد تحویل پروژه، تامین مصالح، پرداخت هزینه های مالیاتی و شهرداری، پرداخت سود و زیان و… قید شود.

در خصوص این بخش از مقاله باید اشاره کرد به اینکه اگر در تنظیم قرارداد مشارکت ساخت، شرایط به طور دقیق و صحیح ذکر نشود مشکلاتی در این زمینه به وجود می آید به طور مثال پروژه پس از تکمیل شدن و اتمام کار ممکن است به دلیل مسایل فنی دچار آسیب شود و مشکلاتی را به وجود بیاورد لذا این گزینه می تواند موجب شروع اختلافات بین طرفین شود.

مرجع حل اختلاف در قرارداد مشارکت در ساخت، چگونه است؟

در پایان این بحث باید به موضوع حل اختلاف طرفین قرارداد پرداخت از این حیث هنگامی که قرارداد های مشارکتی در ساخت بین طرفین منعقد می شود به دلیل سختی و پیچیدگی در این امر، ناگزیر اختلافاتی به وجود می آید لذا برای رسیدگی به مشکلات راههای مختلفی است که یکی از این مسیرها، با مراجعه به دادگاه جهت رسیدگی و خواستار حل اختلافات میسر می گردد.

قرارداد مشارکت در ساخت

گزینه دوم استفاده از روش های ساده تر می باشد مانند مذاکره و سازش طرفین و یا اینکه با مشاوره گرفتن از نظرات کارشناس اختلافات، به امور رسیدگی کرد.

در این مسیر باید به نقش داور جهت رفع اختلافات در قرارداد مشارکت ساخت اشاره کرد لذا داور می تواند با تخصص و تجربه ای که دارد مسایل را بررسی و حل و فصل کند.حضور داور می تواند به آیتم های متن قرارداد اضافه شود و تعیین شود که داور برای زمان اختلافات در مشارکت انتخاب می شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین