داوری قرارداد مشارکت در ساخت

داوری قرارداد مشارکت در ساخت، میانبری برای حل اختلاف

داوری قرارداد مشارکت در ساخت

داوری قرارداد مشارکت در ساخت، یکی از اساسی ترین مباحث قرارداد می باشد که باید در زمان عقد قرارداد، این موضوع مشخص شود لذا این مسیر کوتاهترین و کم هزینه ترین راه برای بررسی و رسیدگی به اختلافات طرفین در مشارکت ساخت به شمار می رود.

طرفین قرارداد پس از ایجاد اختلاف و مشکلاتی که در مشارکت پروژه به وجود می آید می توانند برای رفع آن به مراجع قضایی مراجعه کنند که این روند زمان بسیاری می طلبد اما با استفاده از داوری درست و دقیق می توانند در این زمینه با صرفه زمان کم اختلاف به وجود آمده را حل و فصل کنند.

در خصوص داور باید خاطر نشان کرد که او باید در زمان بررسی و داوری موضوعات به وجود آمده، تحت هیچ شرایطی نباید اصول کاری و حرفه ای خود را نادیده بگیرد و توافقی با هیچ کدام از طرفین علیه دیگری نداشته باشد و با اجرای مقرارات رای و نطر خود را در پایان به دادگاه اعلام دارد.

داور می تواند برای بررسی مباحث تخصصی در اعلام رای خود از نظر کارشناسان در آن زمینه استفاده کند لذا پیشنهاد می شود برای بستن قرارداد، طرفین از یک گروه متخصص در زمینه فعالیت  ساخت ساز و داوری با تجربه در امر مشارکت استفاده شود تا اجرای پیمان به درستی انجام گیرد.

نکته قابل ذکری که باید طرفین مد نظر داشته باشند این است که، در زمان عقد قرارداد که انتخاب داور به متن اضافه می شود طرفین پس از انتخاب داور خصوصی باید یک داور مشترک نیز تعیین کنند و اگر هر دو نفر با انتخاب داور مشترک به توافق نرسند باید دادگاه داور را تعیین کند.

شرایط داوری در قراردادها، اساس مشارکت در ساخت

داوری قرارداد مشارکت در ساخت

انتخاب داور در قرارداد بهترین گزینه است که برای طرفین مزایای بسیاری به دنبال خواهد داشت.

بنابراین زمان درج شرط داوری در قرارداد می توان نکات مهمی را در نظر گرفت به این صورت که بررسی و صدور رای در کلیه اختلافات مربوط به تعبیر و تفسیر قرارداد را به عهده داور گذاشت.

شایان ذکر است که داور فقط در حیطه موضوعاتی که در متن قرارداد برای رسیدگی و رای او  ذکر شده است می تواند در زمان بروز اختلافات، رسیدگی و داوری کند.

پیشنهاد می شود برای آسان شدن مسیر مشارکت، طرفین جهت رفع اختلافات پیمان مشارکت در زمان ساخت، مسولیت بررسی و داوری کلیه اختلافات ناشی از قرارداد و تمامی مسایل مربوط به آن را، به رای داور محول کنند و نیز این بند را در محتوای قرارداد اضافه نمایند.

 در موضوع درج شرایط داوری در متن قرارداد به این نکته باید توجه داشت که، اگر طرفین، سازمان و ارگان خاصی را جهت داوری مد نظر دارند ضروریست که نام آن نهاد به طور شفاف و کامل در قرارداد عنوان شود لذا اگر مالک و سازنده، سازمانی که در حیطه داوری فعالیت ندارد را در محتوی پیمان ذکر کنند روند رسیدگی به مشکلات ناشی از قرارداد مشارکت در ساخت به تعویق می افتد و دادگاه نیز در این مورد برای بررسی اقدام می کند.

نکات کلیدی در داوری کارشناس رسمی دادگستری برای حل اختلافات

در کلام آخر این مبحث به موضوع تاثیرات حضور کارشناس رسمی دادگستری به عنوان داور در حل اختلافات قرارداد مشارکت در ساخت می پردازیم.

در گذشته برای حل مشکلات همیشه بهترین گزینه رجوع به دادگستری و مراجع قضایی بوده است.

لذا برای کم کردن هزینه و زمان، بخش داوری در کنار دادگاه برای امر رسیدگی به اختلافات موثر واقع شده است اما در بعضی موارد باید طرفین، داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت توسط کارشناس رسمی دادگستری را بپذیرند.

داوری قرارداد مشارکت در ساخت

به عنوان داور در زمان بروز مشکلات مشارکت، با دید منطقی و قانونی به موضوع می پردازد و می تواند با استفاده از تخصص و تجربه در این زمینه  برای رفع اختلافات کمک بگیرد.

از مزیت های داوری کارشناس رسمی دادگستری می توان به صرف زمان کم رسیدگی و پیگیری که منجر به  سرعت در داوری نسبت به مراجع قضایی می شود اشاره کرد.

طرفین می توانند برای رفع امور به داور(کارشناس رسمی دادگستری) دسترسی بیشتری نسبت به قاضی پرونده داشته باشند و اینکه چون رسیدگی به پرونده اختلافات به عهده داور محول شده او موظف است در زمان مشخصی که برای بررسی و صدور رای تعیین نموده اند نظر خود را ارائه دهد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین