استعلام صاحب خانه

استعلام صاحب خانه، راهی امن برای خریدار

استعلام صاحب خانه

استعلام صاحب خانه به معنی بررسی ثبت سند مالکیت به نام صاحب خانه است که پیگیری این موضوع توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام پذیر می باشد.

هنگامی که در موارد گوناگون همچون معاملات ملکی خریدار می خواهد از مالکیت ساختمان مطمن گردد با مراجعه به ثبت اسناد و املاک از سند مالکیت استعلام می گیرد بنابراین این سازمان طبق وظیفه خود که ثبت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت شرعی و قانونی است، نتیجه را اعلام می کند لذا روند ثبت سند موجب نظمی منسجم در مجموعه معاملات می شود.

در خصوص استعلام صاحب خانه می توان به این موضوع اشاره کرد که این پرس و جو در خصوص سند، مزایای بسیاری به دنبال دارد به طور مثال اگر ملک دارای تسهیلات باشد سند آن در گرو و یا رهن بانک قرار می گیرد در این مورد خریدار می تواند  با استفاده از این روش از موضوع مطلع گردد. همچنین اگر ساختمان مورد نظر دارای چند مالک باشد در استعلام مشخص می شود.

پلاک ثبتی، هویت ملک شما

استعلام صاحب خانه

پلاک ثبتی که همان شناسنامه ساختمان است از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک موجب هویت بخشیدن به ملک می شود لذا این عمل به منظور شناسایی ساختمان ارائه می گردد و به صورت درج کد یا شماره ملک در قطعه ای فلزی انجام می گیرد همچنین پلاک ثبتی در آپارتمان برای کل ساختمان در نظر گرفته می شود.

شایان ذکر است که سازمان ثبت اسناد و املاک در جهت شناسایی ملک دو شماره اصلی و فرعی برای هر ساختمان ثبت می کند که در دفترچه مالکیت قابل مشاهده است از این حیث شماره اصلی سمت چپ و فرعی سمت راست که این کد ها با ممیز تفکیک می شوند.

انواع مالکیت و اختیارات مالک

در مبحث انواع مالکیت لازم به ذکر است که مالکیت به سه دسته تقسیم می گردد، مالکیت عمومی، خصوصی و شراکتی که در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

در مالکیت عمومی همانگونه که از عنوان آن استنباط می شود شامل املاکی است که صاحب آنها دولت می باشد مانند خیابان ها، فضاهای سبز و تفریحی و… بنابراین دولت وظیفه دارد از املاک و سرمایه خود محافظت کند و مردم جامعه چون از این امکانات عمومی بهره مند می شوند باید در حفظ آنها کوشا باشند.

اما در مالکیت خصوصی افراد با خریداری املاک اعم از مسکونی، تجاری، صنعتی می توانند صاحب آنها شوند و مالکیت خصوصی را به خود اختصاص دهند در این مورد فرد چون مالک شش دانگ ملک است تصمیم گیری های مربوط به آن را به تنهایی انجام می دهد و هیچ کس نمی تواند در اداره امور ساختمان مورد نظر دخل و تصرفی داشته باشد.

مالکیت شراکتی

در این نوع مالکیت که زیر مجموعه مالکیت خصوصی قرار می گیرد هر کدام از افراد با سهام خود ملک یا ساختمانی را خریداری می کنند و صورت همزمان صاحب ملک می شوند و تمامی مسایل آن به شرکا مربوط می گردد.

 استعلام پلاک ثبتی را خود شخص می تواند انجام دهد؟

استعلام صاحب خانه

در ابتدای مقاله به پلاک ثبتی اشاره شد که شامل پلاک اصلی و فرعی در سند مالکیت است و از شاخصه های هر ملک به شمار می رود لذا برای استعلام پلاک ثبتی باید نقشه های ثبتی و آدرس ساختمان را مد نظر قرار داد تا بتوان پلاک ثبتی ملک را ارائه کرد.

اگر در استعلام پلاک ثبتی ملک، پلاک آن مشخص نباشد لازم است که استعلام نقشه ثبتی ملک انجام شود تا با تنظیم نقشه آدرس بنا نیز به دست آید در این صورت با ارائه آدرس، پلاک ثبتی ملک مشخص می شود و با طی کردن روال اداری در سازمان ثبت اسناد و املاک، استعلام پلاک ثبتی اعلام گردد و باید به این نکته توجه کرد که اشخاص صلاحیت استعلام پلاک ثبتی ملک را ندارند و باید از مراجع قانونی این کار انجام شود. 

در کلام آخر این پژوهش به موضوع صاحب خانه اشاره خواهیم کرد.

صاحب خانه به چه کسی می گویند؟

به فرد یا افراد حقیقی و حقوقی می گویند که از نظر شرعی و قانونی صاحب ملک می باشند لذا در امر فروش هیچ کس نمی تواند دخالت کند به جز وکیلی که از طرف مالک یا شرکا انتخاب شده باشد که صاحب اختیار فروش ساختمان به شمار می رود.

***********************************************************************************************************************************

مجموعه خدمات ارائه شده توسط تیم کارشناسی رسمی، با سابقه بیش از یک دهه خدمات کارشناسی در این حوزه و انجام هزاران مورد پرونده ارزیابی، علاوه بر تسط کامل به خدمات مورد نیاز وکلا و موسسات مهاجرتی، به جهت در اختیار داشتن تیم تخصصی و شبکه سراسری کارشناسان، درخواستهای کارشناسی را در سریعترین زمان و با کیفیت استاندارد مورد قبول سازمان های مهاجرتی تهیه و در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مطالب پیشنهادی

املاک خالصه
ادمین

املاک خالصه

املاک خالصه چه هستند؟ خالصه جات عبارت هستند از دهات و مراتع و بخصوص از زمان سلطنت«نادرشاه» به بعد، به دولت تعلق گرفته و به وسیله مامورین دولتی، اداره و توسط دولت، به رعایا و زارعین اجاره داده می شدند تا در آن کشت و زرع نمایند و عایداتی به دولت بپردازند. قانونی در سال

Read More »
روش تشخیص متثنیات از اراضی ملی
ادمین

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی

روش تشخیص مستثنیات از اراضی ملی هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیا شده است که در این صورت یا ملی یا مرتع است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره برداری

Read More »
مرجع تشخصی اراضی ملی و صدور سند
ادمین

مرجع تشخیص اراضی ملی و صدور سند

مرجع تشخیص اراضی ملی و نحوه صدور سند مالکیت آن  تعریف منابع ملی: به معنی اخص به شرح ماده یک قانون ملی شدن جنگل های کشور مصوب 1341 عرضه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و پیشه های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جز اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است و لو

Read More »
اسکرول به بالا
×

با سلام

به کارشناسی رسمی خوش آمدید. چطور میتوانیم کمکتان کنیم؟

× درخواست کارشناسی از واتس اپ
درخواست کارشناس آنلاین